

Der er en række faktorer, du skal være opmærksom på, når du flytter. For at skabe et godt overblik for dig, uddyber vi her nogle af de væsentligste ting.
Tip: Læs også, sådan gør du det billigt at flytte
Skift adresse
I forbindelse med din flytning er det først og fremmest vigtigt, at din nye adresse meldes til folkeregisteret. Dette skal ske senest fem dage efter flytningen.
Dette er vigtigt, idet forsyningsselskaber, forskellige abonnementer, arbejdsgiver og lignende skal have din adresse.
Nogle institutioner får dog tilsendt din adresse automatisk, efter det er blevet registreret i folkeregistret. Dette gælder blandt andet SU-styrelsen, pengeinstitutter, forsikringsselskaber og offentlige kontorer.
Hvordan registrerer du din nye adresse?
Registreringen af din nye adresse i folkeregisteret foregår på forholdsvis enkel vis. Flytningen kan anmeldes enten på borger.dk eller din kommunes hjemmeside. Hvis du vælger at gøre det på din kommunes hjemmeside, skal du være opmærksom på, at det skal være den kommune, du flytter til.
Der er tre ting, du skal have klar ved registreringen af din nye adresse:
- Flyttedato
- Vurdere om du skal skifte læge
- NemID til en digital underskrift
Lægeskift
Vælger du at skifte læge, lyder hovedreglen, at man vælger én, som ikke er mere end 15 km væk fra din bopæl.
Lægeskiftet foretager du ligeledes inde på borger.dk eller på tilflyttende kommunes hjemmeside.
Få overblik over forbruget
Ved indflytning i din nye bolig skal du aflæse gas, vand, el og varme senest fem dage efter flytningen. Tallene skal meldes til forsyningsselskaberne.
Man skal dog være opmærksom på, at nogle forsyningsselskaber har en tidsbegrænsning på tre dage.
Forsyningsselskaberne skal også have din nye adresse.
Husk SKAT
Skal du flytte grundet en skilsmisse, skal dette oplyses til SKAT. Dette kan du gøre inde på SKAT’s hjemmeside ved årsopgørelsen.